Три дні фрегату «Гетьман Сагайдачний» в операцій НАТО «Океанський щит»
Три дні фрегату «Гетьман Сагайдачний» в операцій НАТО «Океанський щит»
24 Вер 2018ID:2935Переглядів:10 406
Усі чули, що фрегат «Гетьман Сагайдачний» Військово-Морських Сил Збройних Сил України брав участь у операціях НАТО «Океанський щит» та ЄС «Аталанта», але багатьом невідомо чим саме там займалися українські військові моряки. Ми приводимо три приклади дій контингенту в операції
Перед розповіддю про три епізоди слід пояснити деякі особливості традиційних суден Індійського океану
«Дау» це судно, які місцеві використовують для ловлі риби або перевезення. Часто «Дау» навіть не зареєстровані в ІМО. Фактично, їх діяльність не контролюється. Як правило, їх екіпажі озброєні 2-3 автоматами для самооборони. Відмічені окремі випадки наявності на їх борту сомалійських озброєних охоронців.
Іншим типом місцевого судна є «Скіф», вони невеликі і використовуються переважно для рибної ловлі. Особливістю цих суден є дуже висока швидкість – до 30 вузлів. «Скіфи» використовуються для піратських атак, а «Дау», як судна-матки (бази) – носії «скіфів».
Затримання групи швидкохідних «скіфів».
Так, 20 грудня 2013 року на 16 радіоканалі отримано повідомлення з цивільного судна про групу підозрілих швидкохідних «скіфів».
Корабельним вертольотом здійснено розвідку району та протягом 50 хвилин з 09.03 до 09.54 послідовно виявлено 8 «скіфів», які зі швидкістю до 29 вузлів розділившись на 3 групи намагалися відірватися від переслідування у північному напрямку, на сигнали і вимоги зупинитися не реагували. Спільними діями корабля та вертольоту дві групи було зупинено. Корабель на максимальній швидкості наблизився до найближчої групи, яку разом з доглядовою командою відконвоював до другої групи, що знаходилася під контролем вертольоту. Після об’єднання двох груп в компактну групу з 5 «скіфів», корабель встановив за ними контроль. Вертоліт та доглядова команда були направлені на третю групу, яку взяли під контроль та здійснили наведення на неї «Віллардів» з доглядовою командою, що привело її до решти «скіфів» та розпочато догляд.
Було затримано і оглянуто 7 «скіфів» з восьми. Прапор Ємену. Ознак піратської діяльності не виявлено. Разом з тим зафіксовано ряд факторів, які можуть свідчити про незаконну діяльність групи іншого характеру.
Переслідування та затримка тривали 1 годину 40 хвилин, огляд підозрілих «скіфів» – 1 годину 10 хвилин. Особливостями цього випадку були велика кількість «скіфів» – 8 одиниць, їх висока швидкість – 20-30 вузлів, намагання уникнути від переслідування розділенням на окремі групи.
Успіх затримання підозрілих «скіфів» став можливим через вірний розподіл сил контингенту по групах підозрілих суден, впевнені дії екіпажу вертольоту при зупинці та контролі підозрілих «скіфів» та чітка взаємодія корабель-вертоліт-доглядова команда.
Пошук та затримка підозрілих суден у великому районі.
17 листопада 2013 року о 15.05 отримали повідомлення з цивільного судна про два підозрілі судна на відстані 11 та 13 миль від корабля. Судна рухалися у протилежних напрямках: один – на північ, другий – на південний схід.
Корабель знаходився в дрейфі. З отриманням повідомлення розпочали запуски головних двигунів. Через 8 хвилин дали хід. О 15.20 розвили хід до 27 вузлів. О 15.15 контакт цивільного судна був втрачений.
Прийнято рішення на пошук підозрілих суден «за викликом». Визначено два райони пошуку. В результаті оповіщення цивільних суден в коридорі безпеки, інше судно повідомило про скіф, який рухається у північному напрямку.
Підозріле судно (дау №1) було виявлено радіолокаційними засобами корабля на відстані 86 кбт. Ціль вертольотом класифікована як дау єменського типу. Після цього вертоліт розпочав пошук в районі №2, де також виявив дау аналогічного типу. Екіпаж дау співпрацював з національним контингентом, зупинився по першим вимогам і дав дозвіл на огляд.
О 16.37 вертольотом виявлено дау №2 на відстані від корабля 15 миль. О 17.06 закінчено огляд дау №1. Ознак піратської діяльності не виявлено. Прапор Ємену.
Враховуючи, що за даними вертольоту підозрілих ознак на дау №2 не виявлено, дау №2 повністю аналогічне дау, що було оглянуте та знаходиться на великий відстані, було прийняте рішення його не оглядати.
Особливостями цього випадку були відносно великий район пошуку підозрілих суден 25 на 10 миль, недостатність вихідних даних про підозрілі судна та відносно велика відстань корабля від району пошуку.
Успіх пошуку підозрілих суден став можливим через правильне рішення на пошук, тісна співпраця з цивільними суднами та підтримання високої готовності контингенту.
Знешкодження піратської групи.
17 листопада 2013 року радіолокаційно та візуально на дистанції 60 каб було виявлено судно типу «скіф», яке рухалося зі швидкістю 28 вуз. На дистанції 40 каб «скіф» відвернув на віддалення від корабля. Контакт був втрачений.
Корабель знаходився в дрейфі. Через 20 хвилин після виявлення дали хід, розпочали переслідування. Провели оповіщення цивільних суден в коридорі безпеки. Одне з них надало дані про підозрілий «скіф». Через 40 хвилин виявили ціль повторно. «Скіф» на звукові сигнали та сигнали сигнальними ракетами не реагує, на запити по радію – не відповідає. Намагається відірватися від корабля. Підозрілий «скіф» був зупинений вертольотом після того, як був зімітований бойовий захід. Після зупинки на «скіфі» почали скидати за борт зброю та приладдя. На відео зафіксовано скидання до 5-ти автоматів та, імовірно, одного РПГ. Після розвідки «скіфа» з вертольоту та оптичними засобами корабля розпочали його огляд. Огляд тривав більше 3-х годин. Документів на судні немає, екіпаж – етнічні сомалійці, 8 чоловік, два потужні навісні мотори, надмірний запас пального. Провели фотографування та зняття біометричних даних, вилучили мобільні телефони, блокнот з телефонними номерами, GPS-навігатор. Після того, як впевнилися, що зброї та знаряддя для піратської діяльності немає, наявні запаси пального дозволяють повернутися до Сомалі (160 миль на південь), «скіф» з дозволу командира тактичної групи відпустили.
Проведений аналіз змісту мобільних телефонів та блокноту показав:
наявність номерів телефонів мобільних операторів Великої Британії та США;
наявність СМС-повідомлень від мобільного банкінгу про банківські операції на суми від 1000 до 30 тис. доларів;
фотографії в береговому таборі піратів з великою кількістю зброї.
Вилучені матеріали передали командиру тактичної групи. Обробка їх Інтерполом, особливо телефонів та блокноту, підтвердило причетність «скіфу» до одного з піратських угрупувань. Двоє з екіпажу цього «скіфу» були у грудні 2013 року затримані в Сомалі.
Особливістю цього випадку було те, що затримана група була добре озброєною та виявилася причетною до піратської діяльності.
Успіх затримання підозрілого «скіфу» став можливим через:
чіткі дії та ініціативу військовослужбовців служби за контрактом – радіометриста і сигнальника, які спільно виявили підозрілий скіф на великій дальності, також радіотелефоніста, який безпосередньо працював з вилученими телефонами та отримав цінну інформацію;
впевнені та злагоджені дії всього контингенту, особливо екіпажу вертольоту, які продемонстрували рішучість намірів та змусили зупинитися підозрілий «скіф» без застосування зброї;
чіткі дії групи документування, особливо кореспонденту походу, які зафіксували факт скидання зброї за борт, вели відеозапис та фотографування всього процесу переслідування та затримання підозрілого судна;
високий рівень підготовки доглядової групи та якісне зняття біометричних даних, що дозволило ідентифікувати групу як причетну до піратів і, в подальшому, двох з них затримати.
Це лише три епізоди діяльності контингента в Індийському океані. Були ще розвідка узбережжя Сомалі, охорона судна, яке втратило хід, медична допомога капітану судна у якого був серцевий напад та інше. Наші моряки успішно виконали завдання на рівні кораблів Данії, Норвегії, Іспанії, Франції, Сполучених Штатів Америки та Німеччини з якими вони працювали у складі сил операцій.